Szkoła Podstawowa nr 3
im. Kornela Makuszyńskiego
w Płocku
09-400 Płock ul. Kossobudzkiego 7 tel/fax.(24)366-97-17 e-mail: sekretariat@sp3plock.pl e-mail: dyrektor@sp3plock.pl
strona główna strona startowa dodaj do ulubionych
ABSOLWENCI SYSTEM OCENIANIA STATUT STYPENDIA KONTAKT
Menu
Aktualności
Historia
Grono Pedagogiczne
O nas
Plan lekcji
Samorząd Uczniowski
Osiągnięcia
Zajęcia pozalekcyjne
Edukacja włączająca
MLP
Liga Przedmiotowa
Wyniki
Testy
Biblioteka
Podręczniki
Lektury
Linki
Serwis sportowy



[Rozmiar: 947738 bajtów]

Kształcenie specjalne

„Zwykłe szkoły o tak zwanej otwartej integracji są najskuteczniejszym środkiem zwalczania dyskryminacji, tworzenia przyjaznych społeczności, budowania otwartego społeczeństwa oraz wprowadzania  w życie edukacji dla wszystkich.”

Deklaracja z Salamanki UNESCO 1994

           Nasza szkoła jest otwarta na potrzeby dzieci specjalnej troski.  Przełamujemy stereotypy dotyczące osób z niepełnosprawnością. Przygotowujemy uczniów do jak najpełniejszego funkcjonowania w społeczeństwie.

           Jesteśmy jedyną szkołą podstawową w Płocku, w której obok oddziałów ogólnodostępnych tworzone są klasy specjalne.  Uczą się u nas dzieci z niedosłuchem, niedowidzące,  niewidome, dzieci autystyczne i z niepełnosprawnością intelektualną. Uczestniczą one w życiu szkoły w takim samym stopniu jak ich pełnosprawni rówieśnicy. Taka organizacja placówki jest możliwa dzięki otwartej na problemy osób niepełnosprawnych społeczności szkolnej oraz  doświadczonej kadrze pedagogicznej.

 Staramy się zapewniać uczniom niepełnosprawnym optymalne warunki kształcenia poprzez:

-   opracowywanie i realizację programów nauczania dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci

-   doświadczenie i zaangażowanie wykwalifikowanej kadry – oligofrenopedagogów,  surdopedagogów, tyflopedagogów, reedukatorów, logopedy, terapeutów

-  uczestnictwo w indywidualnych zajęciach specjalistycznych – logopedycznych, korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych

-  wsparcie ze strony psychologa i pedagoga szkolnego

- specjalistyczne wyposażenie pracowni, gabinetów i sali doświadczania świata

-  naukę z rówieśnikami o takim samym rodzaju niepełnosprawności

-  niewielką liczbę uczniów w klasach

- codzienny kontakt z pełnosprawnymi rówieśnikami

- stałą współpracę z rodzicami

           Uczniowie niepełnosprawni  przyjmowani są z terenu Płocka i okolic na podstawie orzeczeń o kształceniu specjalnym wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.

Charakterystyka klas

   Klasa dla dzieci z autyzmem

( pedagog specjalny, terapeuta:  Sylwia Meredykt)

        Specyfiką pracy jest indywidualizacja wszelkich oddziaływań edukacyjno-terapeutycznych, maksymalnie dostosowanych do możliwości poszczególnych uczniów z wykorzystaniem wielu metod.

          Dla każdego ucznia opracowywany jest przez zespół specjalistów i nauczycieli Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Uczniowie przygotowywane mają plany aktywności na dany dzień, co rozwija ich samodzielność.

           Dzieci mają możliwość polisensorycznego poznawania rzeczywistości w sali doświadczania świata, relaksu podczas muzykoterapii oraz stymulacji ruchowej i sensorycznej.

Klasa  dla dzieci z wadą słuchu

 ( surdopedagog:  Małgorzata Jankowska)

           Uczą się w niej dzieci z umiarkowanym i głębokim stopniem ubytku słuchu. Istotą pracy dydaktycznej jest stymulowanie wrażliwości słuchowej, wzbogacanie  słownictwa, rozwijanie systemu językowego we wszystkich płaszczyznach.

Nauczyciele opracowują i realizują programy własne oraz innowacje pedagogiczne, mające na celu wyposażenie uczniów w niezbędną wiedzę do podjęcia nauki na następnym etapie edukacyjnym, a jednocześnie zawierające treści dostosowane do ich możliwości językowych. W nauczaniu wykorzystywana jest metoda fonogestów, ułatwiającą  precyzyjne odróżnianie i rozpoznawanie wymawianych słów.

            Sala lekcyjna została odpowiednio wygłuszona, wyposażona i przystosowana do potrzeb uczniów słabo słyszących.

Klasy integracyjne   

W naszej szkole znajdują się dwa oddziały integracyjne. Do klasy pierwszej uczęszczają dzieci słabo słyszące oraz z niepełnosprawnością ruchową  a także uczniowie pełnosprawni. W klasie I b uczą: nauczyciel wiodący Iwona Michalska -specjalista nauczania zintegrowanego oraz nauczyciel wspomagający Grażyna Suwardt - surdopedagog.

W klasie drugiej znajdują się uczniowie: z Zespołem Aspergera, z zaburzeniami hiperkinetycznymi oraz z uszkodzonym wzrokiem oraz wychowankowie  pełnosprawni. Program edukacji wczesnoszkolnej realizują nauczyciele: wiodący Janina Osiecka -  specjalista nauczania zintegrowanego oraz nauczyciel wspomagający-  Alicja Aktyl-Rosłaniec - pedagog specjalny(tyflo-oligofrenopedagog).

        Uczniowie klas integracyjnych aktywnie uczestniczą w życiu szkoły. Reprezentują ją także na forum miejskim. Biorą  udział w festiwalach, przeglądach artystycznych,  konkursach międzyszkolnych oraz imprezach integracyjnych organizowanych ma terenie naszego miasta.

       W integracji pracujemy w myśl zasady „Jeden za wszystkich - wszyscy za jednego”. Uświadamiamy uczniom, że praca każdego z nich składa się na sukces grupy. Podczas zajęć eksponujemy mocne strony wszystkich podopiecznych. W pracy bardzo pomaga nam akceptacja naszych działań przez rodziców  oraz ich pomoc w różnych szkolnych przedsięwzięciach. Staramy się wspierać wszechstronny rozwój dzieci dając im naszą sympatię, uwagę i troskę oraz pomysły na ciekawą i przyjemną edukację.

Dzieci niewidome i niedowidzące w naszej szkole

( tyflopepagodzy: Anna Kowalewska-Makuch, Katarzyna Bratkowska, Iwona Michalska)

W naszej szkole uczniowie niewidomi i niedowidzący uczą się w klasach zwykłych -masowych. Dla każdego dziecka przygotowywany jest dostosowany do jego możliwości Indywidualny Program Terapeutyczno Edukacyjny. Ponadto dzieci uczestniczą w zajęciach z tyflopedagogiem, na których uczą się nowych znaków pisma Brajle´a oraz postrzegania świata pozostałymi zmysłami. Pod kierunkiem instruktorów uczą się orientacji przestrzennej, czyli poruszania się z laską.

Logopeda szkolny: Jolanta Kaczmarek- surdologopeda

     Terapia logopedyczna prowadzona jest indywidualnie z każdym dzieckiem z klas specjalnych w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych wymagają zastosowania różnorodnych metod pracy. 

      Z dziećmi słabo słyszącymi przez cały okres terapii prowadzi się intensywne ćwiczenia słuchowe. Celem nadrzędnym jest opanowanie systemu języka polskiego jako narzędzia komunikacji i środka do zdobywania wiedzy o świecie.

     W przypadku dzieci z upośledzeniem umysłowym istotne jest nauczanie werbalizowania własnych myśli, komunikowania potrzeb, odczuć, zadawania pytań i udzielania odpowiedzi. Przezwyciężanie trudności artykulacyjnych jest ostatnim etapem terapii.

     U dzieci autystycznych stymulacja funkcji mowy skupia się na kontaktach społecznych, ćwiczeniach w mowie dialogowej, nazywaniu czynności, rozumieniu słów i sytuacji, kształtowaniu myślenia słowno-pojęciowego.

     Gabinet logopedyczny wyposażony jest w specjalistyczne pomoce do terapii logopedycznej do ćwiczeń motoryki artykulacyjnej i ćwiczeń oddechowych , a także w nowoczesny sprzęt komputerowy z bogatym oprogramowaniem edukacyjno-logopedycznym.

Psycholog szkolny: Katarzyna Podolewska

Uczniowie niepełnosprawni objęci są opieką psychologa szkolnego. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną realizują program ogólnorozwojowy pt. Zajęcia wspomagające rozwój „Potrafię więcej”. Uczniowie z autyzmem spotykają się z psychologiem podczas zajęć indywidualnych. Młodsze dzieci z wadą słuchu uczestniczą w zajęciach „Bawimy się i uczymy razem”. Oprócz zajęć grupowych odbywają się indywidualne spotkania z poszczególnymi dziećmi.

  Rolą psychologa jest również wspieranie rodziców dzieci niepełnosprawnych, dlatego każdy z rodziców ma możliwość korzystania z indywidualnych konsultacji.

Integracja

         Prowadzona w naszej szkole integracja stwarza szansę rozwoju społecznego zarówno dzieciom objętym specjalną troską, jak i ich rówieśnikom. Poprzez wspólne przebywanie i  zabawę podczas przerw lekcyjnych czy zajęć świetlicowych uczniowie pełnosprawni pozbywają się obaw i uprzedzeń funkcjonujących w społeczeństwie. Uczą się tolerancji, a przede wszystkim akceptacji drugiej osoby. Kontakty te są równie ważne dla dzieci niepełnosprawnych, burzą one bowiem bariery między nimi a rówieśnikami.

          Ważnym elementem integracji jest też wspólne uczestnictwo w imprezach i uroczystościach szkolnych, wycieczkach, zielonych szkołach.  Nasi uczniowie przygotowują  razem przedstawienia i inscenizacje muzyczno-ruchowe  prezentując je na forum szkolnym i miejskim.

           W naszej szkole staramy się, aby cała społeczność respektowała prawa i obowiązki zawarte w  statucie. Dla wszystkich uczniów ważne są te same wartości, które wiążą się z ich potrzebą bycia zaakceptowanym w środowisku rówieśników i dorosłych.

          Dzięki współpracy ze stowarzyszeniami i  instytucjami wspomagającymi rozwój dzieci specjalnej troski mamy możliwość integracji ze środowiskami osób niepełnosprawnych.  Co roku prezentujemy programy artystyczne na imprezie integracyjnej Dzień Przyjaznych Serc organizowanej przez DPS przy ul. Krótkiej . Przygotowujemy zbiórki zabawek na loterie organizowane przez Stowarzyszenie Kolory Życia na piknik Wspólnie możemy więcej i z zaangażowaniem bierzemy udział we wspólnej zabawie. Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym i Ich Rodzinom „Silni Razem” zaprasza nas corocznie na imprezę mikołajkową i Dzień Dziecka. Przed Wielkanocą odwiedzamy PWSZ w Płocku uczestnicząc w Spotkaniu z zajączkiem. Ulubioną imprezą naszych wychowanków jest Wieczór marzeń w ZOO, gdzie mają możliwość zwiedzania ogrodu z przewodnikiem oraz rozwiązywania zagadek i konkursów o zwierzętach.

        Od lat aktywnie uczestniczymy w organizowanych przez ZSOS nr 7 Treningach Aktywności Motorycznej  i  Przeglądach Form Teatralnych Osób Niepełnosprawnych,  gdzie przedstawiamy inscenizacje znanych bajek. Ostatnio też próbowaliśmy sił w Kabaretonie przygotowanym przez SOSP nr 2.  Nasi artyści występują pod nazwą „ Sójki z Trójki”.

       Dzięki hojności ludzi dobrej woli działającymi w różnorodnych fundacjach i stowarzyszeniach nasza szkoła od lat  otrzymuje  dofinansowania do wycieczek, sprzęt specjalistyczny  i pomoce dydaktyczne.

Jesteśmy wdzięczni naszym sponsorom wśród których znajdują się między innymi:

-  Rzecznik Osób Niepełnosprawnych przy Urzędzie Miasta Płocka

-  Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym i Ich Rodzinom „Silni Razem”

- Mazowieckie Stowarzyszenie Pracy dla Niepełnosprawnych – De Facto

- Fundacja Orlen – Dar Serca

- Fundacja - POLSAT

- Polimex – Mostostal S.A

Drukuj stronę

© 2008 Robikom. Wszelkie prawa zastrzeżone.