Szkoła Podstawowa nr 3
im. Kornela Makuszyńskiego
w Płocku
09-400 Płock ul. Kossobudzkiego 7 tel/fax.(24)366-97-17 e-mail: sekretariat@sp3plock.pl e-mail: dyrektor@sp3plock.pl
strona główna strona startowa dodaj do ulubionych
ABSOLWENCI SYSTEM OCENIANIA STATUT STYPENDIA KONTAKT
Menu
Aktualności
Historia
Grono Pedagogiczne
O nas
Plan lekcji
Samorząd Uczniowski
Osiągnięcia
Zajęcia pozalekcyjne
Edukacja włączająca
MLP
Liga Przedmiotowa
Wyniki
Testy
Biblioteka
Podręczniki
Lektury
Linki
Serwis sportowy



[Rozmiar: 947738 bajtów]

Wewnątrzszkolny system oceniania

§ 35.

1.      Ocenianiu podlegają:

1)      osiągnięcia edukacyjne ucznia;

2)      zachowanie ucznia.

2.      Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1)      informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie;

2)      udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;

3)      motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

4)      dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;

5)      umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno ‑ wychowawczej;

6)      ustalanie śródrocznych, rocznych i końcowych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz ustalenie oceny klasyfikacyjnej zachowania.

3.      Nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych mają  obowiązek opracować i stosować przedmiotowy system oceniania, zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania, który określa wymagania edukacyjne, wynikające z realizowanego programu nauczania, w tym sposób ustalania ocen bieżących i klasyfikacyjnych.

4.      Nauczyciele w pierwszym tygodniu każdego roku szkolnego poprzez zapisanie w zeszycie przedmiotowym informują uczniów i ich rodziców  o:

1)      wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;

2)      sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

3)      warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.

5.      Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców o warunkach, sposobie i kryteriach oceniania zachowania, o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, a ponadto w klasach IV-VI o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

6.      Przy ocenie bierze się pod uwagę:

1)      wiedzę i umiejętności przedmiotowe;

2)      rozwiązywanie zadań i problemów;

3)      stosowanie zdobytej wiedzy w sytuacjach praktycznych;

4)      wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków, wynikających ze specyfiki zajęć.

7.      Ustala się następujące sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:

1)      kartkówka – sprawdza stopień opanowania wiadomości i umiejętności z nie więcej niż trzech ostatnich tematów i trwa nie dłużej niż 15 minut;

2)      praca klasowa – sprawdza stopień opanowania wiadomości i umiejętności z jednego działu programowego i trwa jedną godzinę lekcyjną;

3)      sprawdzian diagnostyczny – sprawdza stopień opanowania wiadomości i umiejętności z kilku działów programowych, a nawet z całego roku i trwa nie dłużej niż dwie godziny lekcyjne;

4)      testy sprawności fizycznej;

5)      odpowiedź ustna;

6)      praca domowa;

7)      inne aktywności w obrębie danego przedmiotu.

8.      W klasach IV - VI dla wymienionych w ust.7 sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów ustala się następujące wagi i skróty:

1)   kartkówka ‑ waga 4, skrót k;

2)   praca klasowa ‑ waga 7, skrót pk;

3)   sprawdzian diagnostyczny ‑ waga 7,  skrót S;

4)   testy sprawności fizycznej ‑ waga 5, skrót t;

5)   odpowiedź ustna ‑ waga 3, skrót odp;

6)   praca domowa ‑ waga 2, skrót pd;

7)   wagi i skróty innych aktywności w obrębie danego przedmiotu określa nauczyciel w przedmiotowym systemie oceniania;

8)      ocena za pierwszy okres danego roku szkolnego – waga 8.

9.      Ocenę śródroczną i ocenę roczną w klasach IV - VI ustala się na podstawie średniej ważonej ocen uzyskanych odpowiednio w pierwszym okresie i w całym roku szkolnym z uwzględnieniem ust. 8.

10.  Przyjmuje się następujący sposób ustalania ocen śródrocznych i rocznych: jeżeli cyfrą części dziesiątych liczby uzyskanej w wyniku obliczania średniej ważonej ocen jest co najmniej 7, zaokrągla się do oceny wyższej, w przeciwnym przypadku zaokrągla się do oceny niższej. 

11.  W tygodniu mogą być przeprowadzone najwyżej dwie prace klasowe lub dwa sprawdziany diagnostyczne lub jedna praca klasowa i jeden sprawdzian diagnostyczny. Na tydzień wcześniej nauczyciel ma obowiązek poinformować uczniów o tych sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych i zamiar ten odnotować w dzienniku lekcyjnym z uwzględnieniem różnych dni tygodnia.

     11a) Kartkówka jest formą sprawdzania bieżącej wiedzy ucznia  może wystąpić na każdej       

             jednostce lekcyjnej bez  wcześniejszego zapowiadania jej przez nauczyciela.

12.  Postępy edukacyjne uczniów odnotowywane są w dzienniku lekcyjnym.

13.  Ustala się jedno śródroczne klasyfikowanie uczniów. Terminy rozpoczęcia i zakończenia każdego z nich ustala Dyrektor Szkoły po uwzględnieniu terminów ferii zimowych i zachowując przy tym zasadę w miarę równego podziału liczby dni nauki w poszczególnych okresach. O ustalonym terminie informuje nauczycieli, uczniów i rodziców w pierwszym tygodniu września każdego roku szkolnego.

14.  Oceny bieżące w klasach I – VI oraz śródroczne, roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych w klasach IV-VI ustala się w stopniach wg następującej skali:

1)      celujący – 6;

2)      bardzo dobry – 5;

3)      dobry – 4;

4)      dostateczny – 3;

5)      dopuszczający – 2;

6)      niedostateczny – 1.

15.  Dopuszcza się stosowanie plusów i minusów przy cyfrowej ocenie bieżącej z wyjątkiem plusa przy ocenie celującej i minusa przy ocenie niedostatecznej.

15a) Oceny klasyfikacyjne z poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach IV-VI  

        zapisywane są w dzienniku lekcyjnym i w arkuszu ocen w ich pełnym brzmieniu,  

         zgodnie z ust. 14.

16.  Ustala się następujące ogólne kryteria ocen bieżących w klasach I-III oraz ogólne kryteria ocen bieżących, śródrocznych, rocznych i końcowych w klasach IV VI:

1)      ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

a)      posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz

b)      biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy, lub

c)      osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu regionalnym, wojewódzkim albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia,

2)      ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

a)      opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz

b)      sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;

3)      ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

a)      nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania podstawowe, określone przez nauczyciela w przedmiotowym systemie oceniania oraz

b)      poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe i łatwiejsze nietypowe zadania teoretyczne i praktyczne;

4)      ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

a)      opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie wymagań podstawowych, określonych w przedmiotowym systemie oceniania oraz

b)      rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności;

5)      ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

a)      ma braki w zakresie wymagań podstawowych z danego przedmiotu, ale braki te nie przekreślają możliwości opanowania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki oraz

b)      rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności;

6)      ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w przedmiotowym systemie oceniania danego przedmiotu jako podstawowe, a braki w wiadomościach uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu.

17.  W klasach I – III śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych i zachowania jest oceną opisową. Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.

17a) Ustala się następujące poziomy opanowania przez ucznia wiadomości

        i umiejętności, o których mowa w ust. 17:

a)      poziom celujący;

b)      poziom bardzo dobry;

c)      poziom dobry;

d)      poziom dostateczny;

e)      poziom dopuszczający;

f)        poziom niedostateczny.

   17b) Wymagania edukacyjne na poziomy, o których mowa w ust.17a) zawiera 

            przedmiotowy system oceniania każdego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej.

 

18.  Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

19.   (uchylony)

20.  Ocena zachowania śródroczna w klasach IV – VI jest ustalona wg następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne i zgodnie z przyjętymi zasadami oceniania zachowania.

21.  Roczna i śródroczna ocena zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

22.  Każdy nauczyciel zobowiązany jest do systematycznego bieżącego oceniania uczniów, z uwzględnieniem możliwie największej liczby obszarów podlegających ocenie, wymienionych w ust. 6.

23.  Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.

24.  Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

25.  W dzienniku lekcyjnym każdy nauczyciel powinien opisać rubryki z ocenami tak, by wychowawca miał możliwość poinformowania rodziców (prawnych opiekunów), jakich treści programowych dotyczy dana ocena.

26.  Sprawdzone i ocenione prace klasowe są udostępniane rodzicom za pośrednictwem uczniów.

27.  Sprawdziany diagnostyczne pozostają do wglądu rodziców wyłącznie na terenie szkoły.

28.  Uczeń ma obowiązek zwrócić nauczycielowi ocenioną pracę klasową, a nauczyciel winien dopilnować tego zwrotu. W przypadku niezwrócenia pracy w wyznaczonym terminie, rodzice  i uczeń nie mają prawa do kwestionowania wystawionej oceny.

29.  Sprawdzone i ocenione prace pisemne uczniów należy omówić w ciągu dwóch tygodni od dnia ich przeprowadzenia.

30.  Nauczyciel przechowuje prace klasowe i sprawdziany diagnostyczne do końca roku szkolnego.

31.  W celu umożliwienia pokazania „mocnych stron” każdego ucznia należy:

1)      organizować wystawki wszystkich rodzajów prac;

2)      indywidualizować prace domowe;

3)      przydzielać zadania zgodnie z zainteresowaniami i zdolnościami uczniów ze szczególnym uwzględnieniem możliwości dzieci niepełnosprawnych;

4)      dokonywać przeglądu twórczości uczniów;

5)      przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych w szczególności należy brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

 31a. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć  komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

32.  Samorząd Uczniowski może wyrazić opinię o szkolnym systemie oceniania, a także może skierować prośbę do Rady Pedagogicznej o wprowadzenie zmian w tym systemie.

33.  Na trzy tygodnie przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w pierwszym okresie, a na cztery tygodnie przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w drugim okresie, poszczególni nauczyciele klas I-VI są zobowiązani podać uczniowi wstępną informację o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych w celu stworzenia uczniowi możliwości poprawy ocen.

34.  W klasach IV-VI poprawa możliwa jest w przypadku, gdy do uzyskania wyższej niż wynikająca ze średniej ważonej i zaproponowanej uczniowi przez nauczyciela oceny brakuje 0,2,  a  w klasach I-III, gdy uczeń poprawi oceny bieżące z wiadomości i umiejętności z zakresu poszczególnych wymagań edukacyjnych.

35.  Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel przedmiotu zobowiązany jest podać szczegółową informację dotyczącą tej poprawy, a w szczególności zawrzeć w niej wymagania programowe odpowiadające ocenie, o którą ubiega się uczeń oraz podać terminy sprawdzenia spełnienia tych wymagań.

36.  Uczeń zobowiązany jest przekazać rodzicom (prawnym opiekunom)  informacje, o których mowa w ust. 33 i 34. W przypadku, gdy tego nie dokona traci prawo do zastrzeżeń, co do trybu ustalenia śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, o których jest mowa w  § 35a ust. 13 i 14.

37.  Nauczyciele poszczególnych przedmiotów w klasach IV-VI zobowiązani są na trzy tygodnie przed zakończeniem pierwszego okresu, a na cztery tygodnie przed zakończeniem drugiego okresu, powiadomić w formie pisemnej rodziców ucznia o zamiarze wystawienia mu oceny niedostatecznej, a także nieodpowiedniej i nagannej oceny zachowania oraz przekazać listę powiadomionych Dyrektorowi Szkoły.

38.  Obowiązkiem nauczyciela jest wyegzekwowanie zwrotu powiadomienia o zamiarze wystawienia oceny niedostatecznej na okres wraz z podpisem rodziców ucznia poświadczającym, że zapoznali się z jego treścią. Dotyczy to także nieodpowiedniej i nagannej oceny zachowania.

39.  W przypadku nieobecności nauczyciela danego przedmiotu, uniemożliwiającej mu wywiązanie się z zadań opisanych w ust. 36 i 37, wykonuje je wychowawca klasy.

40.  Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas IV-VI zobowiązani są poinformować uczniów o wszystkich ostatecznie przewidywanych dla nich ocenach klasyfikacyjnych.

41.  Ocenę śródroczną i roczną ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne na podstawie minimum czterech ocen uzyskanych przez ucznia w co najmniej dwóch obszarach opisanych w ust. 6. Przynajmniej jedna ocena powinna być uzyskana w sposób opisany w ust. 7 pkt. 1-4 i przynajmniej jedna uzyskana w sposób opisany w ust. 7 pkt. 5-7.

§ 35 a

1.      Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

2.      Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

3.      Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny po zasięgnięciu opinii wychowawcy, pedagoga szkolnego i samorządu klasowego.

4.      Wniosek, o którym mowa w ust. 3 wraz z uzasadnieniem kieruje uczeń lub jego rodzice w formie pisemnej do Dyrektora Szkoły, co najmniej na dwa dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.

5.      Termin egzaminu klasyfikacyjnego po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami  wyznacza Dyrektor Szkoły tak, aby odbył się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przypadku klasyfikacji rocznej oraz w ciągu miesiąca od zakończenia ferii zimowych w przypadku klasyfikacji śródrocznej.

6.      Uczeń traci prawo do egzaminu klasyfikacyjnego, gdy:

1)      terminy zaproponowane przez Dyrektora Szkoły nie są akceptowane przez rodziców  i nie są oni w stanie wskazać terminu zgodnego z ust. 5;

2)      nie przystąpił do egzaminu z przyczyn nieusprawiedliwionych.

7.      Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez Dyrektora Szkoły. Wyznaczony termin jest ostateczny.

8.      Uczeń jest zobowiązany przygotować się do egzaminu klasyfikacyjnego zgodnie z realizowanym przez nauczyciela programem nauczania w danym okresie i wymaganiami określonymi w przedmiotowym systemie oceniania. Szczegółowe informacje na ten temat uzyskuje uczeń od nauczyciela wskazanego przez Dyrektora Szkoły.

9.      Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w sposób i na zasadach zgodnych z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Zdaje go również uczeń:

1)      realizujący, na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok nauki;

2)      spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

10.  Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeżeniem ust. 13.

11.  Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem ust. 13 i § 35 b.

12.  Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem ust. 13.

13.  Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych i powinny zawierać informację o tym, które przepisy prawa zostały naruszone.

14.  Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 13. rozpatruje się w sposób i na zasadach zgodnych z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.

§ 35 b

1.      Uczeń klasy czwartej, piątej i szóstej, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy, przeprowadzony zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.

2.      (uchylony)

3.      O przeprowadzenie egzaminu poprawkowego, o którym mowa w ust. 1 rodzice ucznia zwracają się na piśmie do dyrektora szkoły, uzasadniając swoją prośbę. W ciągu 5 dni od dnia przeprowadzenia tego egzaminu uczeń lub jego rodzice mogą wnieść zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że ocena uzyskana w wyniku egzaminu poprawkowego, został ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

4.      Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

5.      Warunki opisane w ust. 4 dotyczą ucznia, którego postawa, osobowość i charakter dają podstawy, by stwierdzić, że podoła obowiązkom w klasie programowo wyższej.

6.      Dla uczniów mających trudności w nauce szkoła, w miarę swoich możliwości, stwarza szansę uzupełnienia braków poprzez:

1)      organizowanie zajęć wyrównawczych i specjalistycznych;

2)      organizowanie pomocy koleżeńskiej;

3)      umożliwienie odrabiania prac domowych w świetlicy szkolnej;

4)      indywidualizację w procesie nauczania.

§ 35 c

(uchylony)

§ 35 d

1.      Ocena zachowania uwzględnia w szczególności funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym oraz respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.

2.      Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:

1)      ocenę z zajęć edukacyjnych;

2)      promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem punktu 3 i 4;

3)      rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania; 

4)      (uchylony)

3.      Kryteria ocen zachowania mogą być przyjęte do szkolnego systemu oceniania po akceptacji ich przez Radę Pedagogiczną, Samorząd Uczniowski i Radę Rodziców.

4.      Ocenę zachowania ustala wychowawca w porozumieniu z nauczycielami uczącymi w danej klasie oraz po konsultacji z samorządem klasowym, biorąc pod uwagę samoocenę ucznia.

5.      Na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym śródrocznym i rocznym Rady Pedagogicznej wychowawca klasy zapoznaje ucznia z proponowaną mu oceną zachowania.

6.      Uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się do wychowawcy z prośbą o ustalenie wyższej niż zaproponowana ocena zachowania.

7.      Uczeń, o którym mowa w ust. 6 może uzasadnić swoją prośbę poprzez:

1)      przedstawienie dowodów świadczących o jego pozytywnych zachowaniach w środowisku pozaszkolnym, np. dyplomów, pochwał, nagród itp.;

2)      naprawienie wyrządzonych szkód i zadośćuczynienie wyrządzonym krzywdom;

3)      uzyskanie poręczenia jednego z organów szkoły.

8.      Wychowawca w porozumieniu z pedagogiem szkolnym i po uwzględnieniu warunków opisanych w ust. 7 podejmuje decyzję o ustaleniu uczniowi wyższej lub utrzymaniu zaproponowanej wcześniej oceny zachowania.

9.      Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

10.  Ustalona przez wychowawcę ocena zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem § 35a ust. 13.

§ 35 e

1.      Podstawowe kryteria oceny zachowania uczniów to:

1)      wywiązywanie się z obowiązków ucznia opisanych w § 36 i § 37  niniejszego Statutu, a ponadto:

a)      aktywne uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych przewidzianych planem nauczania szkoły;

b)      odrabianie prac domowych;

c)      przynoszenie przyborów potrzebnych do zajęć lekcyjnych i innych rzeczy wskazanych przez nauczycieli;

d)      terminowe zwracanie książek do biblioteki;

e)      punktualne i systematyczne uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych oraz pozalekcyjnych;

f)        regularne i terminowe usprawiedliwianie nieobecności na zajęciach;

2)      postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej, a w szczególności:

a)      dbałość o swoją i cudzą własność poprzez:

                                   -         szanowanie pomocy dydaktycznych i sprzętu szkolnego,

                                   -         dbanie o podręczniki i książki wypożyczone z biblioteki;

                                   -         nieniszczenie cudzych rzeczy;

b)      uczciwość w codziennym postępowaniu poprzez:

                                   -         mówienie prawdy,

                                   -         niefałszowanie podpisów rodziców lub prawnych opiekunów,

                                   -         zadośćuczynienie wyrządzonym szkodom.

3)      dbałość o honor i tradycje szkoły poprzez:

a)      dobre wyrażanie się o szkole;

b)      reprezentowanie szkoły na zewnątrz w olimpiadach, konkursach, zawodach sportowych, itp.;

c)      dbanie o mienie szkoły;

d)      promowanie sukcesów szkoły;

e)      przestrzeganie postanowień Statutu Szkoły,

f)        przestrzeganie zarządzeń i poleceń Dyrektora Szkoły, wychowawcy klasy, nauczycieli  i innych pracowników szkoły.

4)      Dbałość o piękno mowy ojczystej poprzez:

a)      dbanie o kulturę słowa i umiejętność prowadzenia rozmów;

b)      życzliwe odnoszenie się do siebie;

c)      stosowanie form grzecznościowych;

5)      dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób poprzez:

a)      negatywną postawę wobec używek (papierosy, alkohol, substancje odurzające);

b)      przestrzeganie zasad poruszania się w budynku szkolnym;

c)      bezpieczne zabawy na korytarzu i boisku;

d)      pozostawianie obuwia i odzieży wierzchniej w szatni;

e)      właściwe zachowanie się w szatni;

f)        rezygnację z przedmiotów i  z zabaw zagrażających zdrowiu i życiu innych;

g)      właściwe zachowanie w czasie przerw międzylekcyjnych poprzez ścisłe przestrzeganie obowiązujących w tym zakresie ustaleń;

h)      odpowiednie reagowanie na niewłaściwe postawy innych poprzez interwencję i szybką pomoc osobie krzywdzonej;

i)        dbałość o higienę osobistą i estetykę wyglądu, w tym noszenie jednolitego stroju opisanego w § 37. ust. 1. pkt.18;

6)      dbałość o godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią poprzez:

a)      utrzymanie porządku w izbach lekcyjnych, na korytarzach i boisku szkolnym;

b)      taktowne zachowanie w czasie zajęć szkolnych i poza nimi;

c)      dbałość o ład i estetykę otoczenia;

d)      zachowanie czystości w łazienkach, stołówce i szatniach;

e)      właściwe wykorzystanie środków do higieny osobistej;

f)        dostosowanie się do regulaminów wycieczek;

7)      okazywanie szacunku innym osobom poprzez:

a)      pomoc osobom niepełnosprawnym i innym osobom potrzebującym;

b)      szanowanie nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły;

c)      prezentowanie kultury bycia w codziennym postępowaniu.

2.      Dodatkowe kryteria oceny zachowania uczniów:

1)      wzbogacanie tradycji szkoły;

2)      pomoc kolegom mającym trudności w nauce;

3)      inicjowanie i wykonywanie prac społecznych na rzecz szkoły, klasy lub środowiska;

4)      sumienne wywiązywanie się z zadań powierzonych przez szkołę, klasowy lub szkolny zarząd Samorządu Uczniowskiego, organizacje uczniowskie oraz przez opiekunów kół przedmiotowych i zainteresowań;

5)      organizowanie i aktywny udział w akcjach zainicjowanych na terenie szkoły i w środowisku;

6)      reprezentowanie szkoły w konkursach przedmiotowych;

7)      reprezentowanie szkoły w imprezach artystycznych;

8)      sukcesy w zawodach sportowych i innych formach rywalizacji;

9)      oddziaływanie dobrym przykładem na innych uczniów;

10)  pomoc kolegom w przezwyciężaniu kłopotów wychowawczych;

11)  przeciwstawianie się przejawom wulgarności i brutalności;

12)  inne działania, które spotkały się z uznaniem dyrekcji, wychowawcy, nauczycieli lub innych pracowników szkoły.

§ 35 f

1.      Zachowanie ucznia w klasach IV-VI ocenia się następująco:

1)      wzorowe;

2)      bardzo dobre;

3)      dobre;

4)      poprawne;

5)      nieodpowiednie;

6)      naganne.

2.      Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który spełnia bez zarzutu wszystkie podstawowe kryteria oceny zachowania i większość dodatkowych kryteriów oceny zachowania.

3.      Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia bez zarzutu wszystkie podstawowe kryteria oceny zachowania, a ponadto przynajmniej cztery dodatkowe kryteria oceny zachowania.

4.      Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia prawie wszystkie podstawowe kryteria oceny zachowania, a zastosowane wobec niego środki zaradcze odniosły pozytywny i natychmiastowy skutek.

5.      Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który nie spełnia kilku podstawowych kryteriów oceny zachowania i zastosowane wobec niego środki zaradcze nie zawsze odnosiły oczekiwane rezultaty.

6.      Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który nie spełnia większości podstawowych kryteriów oceny zachowania i zastosowane wobec niego środki zaradcze nie odnosiły oczekiwanych rezultatów. Ponadto ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który dopuścił się któregokolwiek z następujących uchybień:

1)      nieusprawiedliwione spóźnienia i nieobecności przekraczają łącznie liczbę 20 godzin w ciągu okresu;

2)      w nieodpowiedni sposób zachował się w stosunku do osób spoza szkoły, narażając tym samym jej dobre imię;

3)      zachował się w sposób niewłaściwy w stosunku do innych członków społeczności szkolnej, i takie zachowanie powtarzało się;

4)      zachował się w sposób wulgarny w stosunku do innych członków społeczności szkolnej, a w szczególności:

5)      obraził rodziców innego ucznia;

6)      wulgarnie odnosił się do kolegów, nauczycieli i pracowników szkoły oraz do osób spoza szkoły.

7.      Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który nie spełnia prawie żadnych podstawowych kryteriów oceny zachowania i zastosowane wobec niego środki zaradcze nie odnosiły oczekiwanych rezultatów. Ponadto ocenę naganną otrzymuje uczeń, który dopuścił się któregokolwiek z następujących uchybień:

1)      palił papierosy, spożywał alkohol lub zażywał środki odurzające;

2)      naraził uczniów lub pracowników szkoły na niebezpieczeństwo;

3)      świadomie dokonał oszustwa na terenie szkoły lub poza nią;

4)      wszedł w konflikt z prawem karnym;

5)      w sposób rażący zhańbił imię szkoły;

6)      dokonał kradzieży na terenie szkoły lub poza nią.

8.      Ocena zachowania może ulec także obniżeniu w przypadku:

1)      gdy uczeń i jego rodzice wyrazili zgodę na reprezentowanie szkoły w konkursach przedmiotowych, artystycznych i zawodach sportowych, a następnie uczeń bez ważnego powodu nie wywiązał się z tego zobowiązania;

2)      naruszenia prawa nauczyciela i  innego pracownika Szkoły do poszanowania godności osobistej i zawodowej ze strony ucznia.

§ 35 g

Warunki promocji i ukończenia szkoły

1.      Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.

2.      W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I–III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.

3.      Począwszy  od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z wyjątkiem następujących sytuacji:

1)   Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania,

2)   uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

4.      Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

5.      Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 4, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.

6.      Uczeń kończy szkołę podstawową gdy:

1)   w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole danego typu z zastrzeżeniem ust. 8, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej (z zastrzeżeniem możliwości niepromowania ucznia, któremu co najmniej dwa razy ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania),

2)   przystąpił do sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole.

7.      Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

8.      Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

 

Drukuj stronę

© 2008 Robikom. Wszelkie prawa zastrzeżone.